Mattis Teutsch és a román avantgárd
Mariana Vida és Gheorghe Vida


1. rész 2. rész
3. rész Jegyzetek

Mielőtt elemeznénk Mattis Teutsch viszonyát a 20-as és 30-as évek román avantgárdjához, hasznosnak tartjuk bemutatni az első világháború előtti román modernista mozgalom néhány fontos mozzanatát.

E törekvéseket a Contimporanul 1924-es kiállításáig a teoretikus eklekticizmus jellemzi. A festők és irodalmárok olykor meglepő reflexiókkal igyekeztek pótolni az elvont, fogalmi érvelés hiányát. A képzőművészetről író kritikusok, publicisták többsége viszont csupán a művészeti jelenségek érintőleges vázolására szorítkozott. Theodor Cornel (1873–1911) volt az első műkritikus, aki módszeresen tanulmányozta a modern művészet jelenségeit. A szembetűnő provincializmus és az elmaradott szemléletmód ellenére azonban mégis létrejött a művészeti kísérleteknek a nyugati és a közép-európai művészettel való egyfajta szinkronitása is.

Mint ahogy arra egy gazdagon dokumentált tanulmány1 rámutatott, voltak a román művészet történetében olyan csomópontok, amikor a művészi lelkiismerettel rendelkezők szövetkeztek az új művészet támogatására. Egy ilyen “prise de conscience” pillanat volt az 1910-es év, amikor a Tinerimea Artistică [Fiatal művészek] társaság kiállításán Constantin Brâncus,i bemutatta titokzatos, rusztikus-primitív szobrát, A föld bölcsességé-t,2 valamint Cecilia Cut,escu-Storck a gauguini cloisonismus hatását mutató szimbolista kompozícióit. Ezek a munkák élénk vitákat váltottak ki. Ugyanabban az évben nyílt meg Bukarestben, az Arta társaság keretében Arthur Segal kiállítása húsz képpel, szinte valamennyi pointillista jellegű volt.3

Egy évvel korábban, 1909-ben Iosif Iser, a fiatal Iancu és Maxy4 mestere Bukarestbe hozta francia barátainak, Galanisnak, Forainnak és Derainnak a munkáit, igyekezvén hozzászoktatni a bukaresti közönséget többek közt a fauvizmushoz.

Iser látásmódja rokonságot mutat Lascăr Vorelével. Vorel (1879–1918) Münchenben megtelepedett román művész volt, Franz Marc és Albert Bloch barátja, aki sajátos expresszionizmusról tanúskodó munkákat küldött haza Romániába (az 1915–1918-ban grisaille-ban készített gouache-festményekre gondolunk). Nicolae Dărăscu és Samuel Mützner pedig híveket toborzott a posztimpresszionista divizionizmusnak, miközben a futurista kiáltványt Romániában is megjelentették, egyazon évben párizsi megjelenésével, 1909 február 20-án.5 Közép-Európában új művészi szemlélet és magatartás volt születőben ekkor, melyet gyakorta a politikai internacionalizmushoz kötődő kozmopolitizmus jellemzett, ezt főleg a futurizmus és az expresszionizmus radikális szárnya hirdette.6

Ezek az európai avantgárd mozgalommal viszonylag szinkronban lévő román megnyilvánulások azonban szórványosak voltak és hiányzott elméleti megalapozásuk. Bátorságról tettek tanúbizonyságot, de árnyékot vetett rájuk a romániai művészeti élet alacsony, konzervatív és vidékies színvonala. A külföldi – müncheni és párizsi – tanulmányaiból 1905–1906-ban visszatérő generáció, (Ion Theodorescu-Sion, Jean Al. Steriadi, Marius Bunescu, Samuel Mützner, Camil Ressu), anélkül hogy határozottan szakított volna a kései impresszionizmussal és az édeskés, akadémikus naturalizmussal, elismerte Stefan Luchian úttörő érdemeit, s a fény és szín kérdéseinek újraértékelését a klasszikussá vált impresszionizmus, a bizantinizáló hagyománnyal szemben engedékeny szimbolizmus és a háború jegyében fogant expresszionizmus perspektívájából vetette fel.

Művészeti élet Brassóban

1919-ben jelent meg Brassóban a Das Ziel c. folyóirat.7 (1. kép) Lukász Irén festőnő, Mattis Teutsch életművének egyik legjobb ismerője így idézi fel a kor hangulatát: “Brassóban igényes szellemi élet zajlott. 1919-ben megindult a “Das Ziel” nevű, magas színvonalú művészeti folyóirat. Írók, festők, muzsikusok írta belé – ismertették saját és mások műveit. A folyóiratban hirdetett eszméket a szerkesztőség gyakorlatilag is igyekezett népszerűsíteni a védnöksége alatt rendezett képzőművészeti kiállításokkal, melyeknek színhelye a Redut “kék terme” volt. Nagy szellemi megmozdulást jelentettek ezek az írások és kiállítások. […]. Az 1919. évi kiállítások közül Mattis Teutsché volt a legkiválóbb, a legértékesebb –, de a legtöbbet vitatott is”.8

Ha végignézzük a Das Ziel c. folyóirat tizenegy számának tartalomjegyzékét, a 4. számban megtaláljuk a folyóirat védnöksége alatt megrendezett kiállítások programját: május 29 – június 15: Hans Eder; június 20 – július 5: Ernst Honigberger; július 10 – 25: Mattis Teutsch; augusztus 1 – 15: Eduard Morres és Fritz Kimm; augusztus 20 – szeptember 5: Fritz Miess; szeptember 10 – 25: iparművészeti kiállítás.9 A legjelentősebb brassói szász művészek mutatkoztak tehát itt be, az ő körükből indult el Mattis Teutsch, majd ide tért vissza 1919-ben, miután kapcsolatba került a budapesti Ma és a berlini Der Sturm körével is.

A Das Ziel hasábjain nyomon követhetjük Mattis Teutsch munkásságát. Megjelent például Hevesy Iván tanulmányának német változata – eredetije a Ma c. folyóirat 1918 novemberi számában látott napvilágot – Mattis Teutsch kiállításának mintegy bevezetőjeként, igen jó jellemzését adva művészetének: “A természet reális formáiból absztrakt művészi formákat teremt, amelyek így már nem tárgyak szimbólumai, hanem érzések kifejezői.”10 A lap 7. számában olvasható Mattis Teutsch kritikája, melyet kollegája, Ernst Honigberger kiállításáról írt. Záró részéből idézünk: “A művészet a személyes élmény személyes megformálása. Az egyetlen dolog, amely a művészt megköti és tartást ad neki, az a művészet anyaga.”11 Ugyanebben a számban reprodukálták Mattis Teutsch két linómetszetét, (Tájkép fával, 1917 és Kompozíció két alakkal, 1919). (3. kép)

Mattis Teutschnak a Redut termében rendezett kiállítása a katalógus12 szerint 48 olajfestményt, 18 akvarellt, 4 pasztellt, 12 linómetszetet és 10 faszobrot foglalt magába. (2. kép) Első benyomásra is imponáló a felhasznált technikák változatossága,

a munkák címeiből pedig kitűnik bizonyos motívumok visszatérése. (Érzet, Tavasz, Család, Tájkép hegyekkel, Virágzó fák stb.) Ezek a művek jól dokumentálják Mattis Teutsch művészetének alakulását, azt a közel egy évtizedes utat, amely az érzékelt valóság adatait átíró fegyelem alól egyre inkább felszabaduló látásmódhoz, azaz a lírai expresszionizmushoz, egyfajta zenei absztrakcióhoz vezetett.

A folyóirat következő füzetében közli Mattis Teutsch július havi kiállításának kritikáját. A kritikus meglepően jól érzékeli ezt a fejlődést: “Az expresszionisták – akikhez Mattis Teutsch is tartozik – törekvéseit a legjobban egy hasonlattal lehet megmagyarázni: a zenész hangokkal, a festő vonalakkal és színekkel dolgozik. Ahogy minden hangnak, úgy minden színnek is megvan a maga érzés-értéke. A vörös egészen más érzést/érzelmet kelt bennünk, mint a sárga vagy kék. A hideg színek (kék, lila, zöld stb.) más hangulati tartalmat rejtenek magukban, mint a meleg színek (piros, barna, narancs stb.) – ugyanúgy, ahogy a dúr és moll akkordok másképp hangzanak. A vonal a dallamnak, a színek összhangja az akkordnak felel meg. [...] Tulajdonképpen magától értetődik, hogy a festő ezen törekvései során minden tárgyszerűt kiiktat, mivel a tárgy csak akadályozná, hogy a vonalakkal és színekkel szabadon, tetszése szerint bánjon.”13 Ez az írás arról tanúskodik, hogy a kritikus ismerte Kandinszkij elméletét, A szellemiről a művészetben c. munkát, és tájékozott volt a kor aktuális művészeti vitáiban. Ilyen típusú, átfogó kommentárral, melyet feltételezhetően a művész személyiségével és gondolkodásával való közvetlen kapcsolatnak is tulajdoníthatunk, csak ritkán fog találkozni Mattis Teutsch bukaresti kiállításai során, ahol általában dicsérőleg fogadták, de gyakorta nem a megfelelő kontextusba helyezték művészetét.

A Das Ziel ugyane számában közölték Mattis Teutsch rövid beszámolóját,14 barátja, Tutsek Gyula mérnök kiállításáról, aki egyebek közt szibériai fogságát felidéző rajzokat állított ki. A Das Ziel következő, augusztus 15-i számában pedig Mattis Teutsch egy linómetszetét közölték, azok közül a művei közül, amelyek a júliusi kiállításon szerepeltek.15 Ez a metszet valószínűleg szoros kapcsolatban áll a jól ismert Család című olajkompozícióval, amely ma a művész brassói leszármazottainak a tulajdonában található. Ugyanebben a füzetben közölték Hermann Roth bő terjedelmű, elmélyült elemzését is Mattis Teutsch kiállításáról, A valóság látszata és legyőzése a művészet jelenségeivel címen. Roth megpróbálja az egyes munkák szellemi jelentését kibontani: “A 7. számú Érzet című kép megpillantásakor felismertem a kifejezés és a lelki probléma meghasonlását. A megformálás számomra nem jelent asszociatív egyértelműséget és megtermékenyítő feltételnélküliséget [...] ezt a magyarázatot nem magamnak köszönhetem, és ami fontosabb, nem a képeknek, hanem egy beszélgetésnek”.16 Roth szerint a homályos érzetek vizuálisan tisztán kifejezhetőek, az a dekoratív benyomás pedig, amelyet a későbbiekben is felismer több kommentátor, keleti és távol-keleti hatásokat mutat. Ez nem idegen egy sor más európai irányzattól, például Matisse-tól sem.17 E Redut-beli kiállítás összképét, elrendezésének látványát fényképek is megörökítették. Mattis Teutsch neve feltűnik még a Das Neue Ziel-ben is, Edith Herfurth Sachsenheim cikkében, az 1919 karácsonyán rendezett kiállítás kapcsán: “Mattis Teutsch furcsa egydimenziós hangulatképei teljesen dekoratívnak hatnak.”18

Szükségesnek tartottuk bővebben elemezni a Das Ziel c. folyóirat körül létrejött szellemi pezsgést, minthogy visszatükrözi azt az energiát és alkotóerőt, amellyel Mattis Teutsch 1920 után a sokrétű bukaresti közegben megnyilvánult.

Bukaresti kiállítások

1920 november 5-én nyílt meg a Maison d’Art termében – a Corăbiei utca 3 szám alatt – Mattis Teutsch első bukaresti egyéni tárlata, amelyen festményeket, szobrokat és linómetszeteket állított ki.19 A kritikusok méltányolták azt a meglepő merészséget, hogy a bukaresti közönségnek expresszionista-absztrakt munkákat mutatott be. Írt róla például Nicolae Tonitza festő (1886–1940), aki figyelemre méltó műkritikus is volt.20 Véleménye szerint Baudelaire volt az, aki “nagyszerű művészeti írásaiban” közel egy fél századdal korábban meghatározta a festett vászon ideálját: “Baudelaire meg volt győződve arról, hogy a jó festmény uralni tud bennünket, határozott érzelmi hullámokat kelt a lelkünkben, s ez nem a megfestett »motívumnak« tulajdonítható, hanem csupán annak az összhangnak, amely a különböző színes síkok egymás mellé állításából és metszéséből következik. Azóta Baudelaire gondolatát sokszor kipróbálták és átültették a gyakorlatba, Delacroix-tól az impresszionistákig.[…] Pár éve néhány festő, szabadulni akarván a kaptafa-szerű megoldások zsarnoksága alól, ismét felvette ezeknek az igen kényes kutatásoknak a fonalát. Láttam Párizsban néhány ilyen értelemben, azaz a tiszta festőiség szellemében kidolgozott vásznat”.

A festett vászon “új ruhájú és új hangú” közvetítővé válik a művész érzelmei és a közönség között, mely utóbbi leszűkül egy kisebbség, a “vizuálisok” körére, azokra, akik rendkívüli érzékenységgel és színbéli képzelőerővel vannak megáldva, s keveseknek mondhatók még a szakmabeliek körében is. Egy ilyen fajta értelmezés sikere azonban még “a szerző kolorisztikus adottságaitól, palettájának gazdagságától, tisztaságától és őszinteségétől…” is függ. A faszobrok “szintetikus primitivizmussal vannak átitatva, gyakorta elérik a szimbólum magasságait” – állítja Tonitza. Grafikáit viszont, bár érdekeseknek találja őket, bírálja: “Mattisteutsch [sic!] úr metszetei az inkoherencia benyomását keltik”.21

Sigmund Maur (1894–1965), festő és grafikus, aki berlini és zürichi tanulmányaiból visszatérve, 1920-tól a Rampa c. folyóirat kiváló kritikusa, az új művészet támogatója volt, Mattis Teutsch kiállításáról is írt. Megcsodálta bátorságát, hogy a bukaresti közönségnek “expresszionista stílusú” munkákat mutatott be. “Mattis Teutsch vagy egyáltalán nem ismeri közönségünket, vagy olyan bátor, hogy tudatosan – és a saját eszméinek sikerében erősen hívők lelkesedésével – szembenéz a felkészületlen és ítéletében igen elvakultan egyoldalú közönség kritikájával.” A továbbiakban az expresszionizmus rövid jellemzését kapjuk tőle: “Az expresszionizmus a szellemnek és csak a szellem világában hisz, és e számára létező világ létrejövésének a folyamatába transzponálja a kívülről kapott benyomások nyersanyagát. Igyekszik tömören kifejezni magát, pregnáns formába lerövidítve valamennyi technikai-szellemi eszköz összekapcsolódását. Nála a szellem teremtette absztrakt törvény uralkodik, nem a természethez kötött törvény. A képzelet törvénnyé változik. Kísérlet arra, hogy az elvontat konkrét módon fejezze ki. A művésznek az idővel kell haladnia. Az expresszionizmus a mai neuraszténiás új benyomások utáni hajszáját tükrözi, és abban leli magyarázatát. Az Európai Ember nagy háború idejéből való pszichózisának integráns része”.

Az ilyen fajta művek befogadása sokkal vesződségesebb, a művészével azonos felkészültséget és koncentráló képességet követel, ám Mattis Teutsch “őrültsége” kellően mérsékeltnek tűnik Maur számára ahhoz, hogy követhető legyen: “Átszakítja a banalitás gátjait. Vezetőnkül szegődik azon a kanyargós úton, amelyet az érzések vágnak. Érzések és intellektualizált benyomások. Egy furcsa, különös harmónia a nem tudottban, a nem sejtettben, a titok, a forrongás, a zsivaj, amiről a kiállított munkák beszélnek.[…] Festményeiben – amelyek érzések – az álmok világába vezet, képzeletének paradicsomába, mely érzéki csalódást keltő, egzotikus, izgató illatként harmonikus fényhullámokban fürdik. Meghatározatlan gondolatok. Világos érzések. Áthágja a természet összes törvényét. Elvész a végtelenségig variált szín- és kifejezés-árnyalatokban.” A faszobrok “lenyűgöző egyszerűségű” vonalának ritmusa és harmóniája kiemeli “ennek a kifinomult szellemnek erős kifejezőerejét és prófétai miszticizmusát”, de a tisztább gondolatokat is, amelyek Maurban elevenebb benyomást hagynak. Félti a művészt a felfokozott érzékenységtől és a század neurózisától, de a “kubisták és dadaisták anarchikus” okoskodásaitól is, “akik maguk is ugyanazokból az elvekből indultak ki, mint Mattis Teutsch, hogy a mai értelmetlenségeknél kössenek ki […].”22

Egy alkalmi kritikus, I. Brodier a Chemarea-ban úgy véli, hogy festészetről nem lehet szó az expresszionista Mattis Teutsch munkái esetén, aki “körvonalakban és színekben igyekszik belső érzéseit materializálni”; viszont “a faszobrok érdekes sorát, ahol a szándékolt naivitás a munkák közül többnek a primitív bálványok varázsát adja” – méltányolja.23

Hogy milyen felszínes vélemények is születtek, arra példaként idézhetjük Nikita Macedonski Mattis Teutschra vonatkozó mondatát: “Mi mást mondhatnék az effajta festészetről, mint hogy nem lévén legalább kubista, egyáltalán nem szórakoztató”.24

Ez a kiállítás sajátos légkörben nyílt meg. Egyrészt az első világháború brutálisan megszakította a kapcsolatot a hagyománnyal, s ez kényszerítőleg hozta magával az értékrendek átalakulását és a művészi öntudat radikalizálódását. Másrészről a Trianoni béke után az állam kulturális politikája szorgalmazta a kisebbségek művészeinek az integrálását a román kulturális életbe. Az 1920-as év számos rendezvénye közül megemlíthetjük azt a kiállítást, amelyet november 7-én nyitott meg, Mattis Teutsch-csal szinte egy időben M. H. Maxy, az Unirea Kör termében.25 Valószínűnek tűnik, hogy a két művész ekkor ismerkedett össze, s a kapcsolat talán egy közös, a Der Sturm Galériában tartott, Maxy művei köré csoportosuló kiállítás26 alkalmából mélyült el, előkészítve több mint egy évtizedes intenzív együttműködésüket a román avantgárd mozgalomban.27 Megemlíthetjük még az 1922 júniusában, Düsseldorfban tartott nemzetközi kiállítást, ahol Mattis Teutsch többek között Marcel Iancuval és Arthur Segallal állított ki közösen.28 Feltételezhető, hogy a Segal – Iancu – Maxy – Mattis Teutsch kapcsolat az 1922–1923-as időszakban jött létre, amikor körvonalazódott az 1924 decemberi modernista “forradalom”.

Jegyzetek
Képek

| Fel | Következő |