Mattis Teutsch szobrairól Andreas Franzke
Jegyzetek 1 Az 1907-ig tartó müncheni tartózkodás mellett szól egyrészt az, hogy Mattis-Teutsch tanára, Rümann 1906-os halála után utódjánál, Schmittnél tanult, aki 1907-től oktatott az intézményben. Egy negyedalakos szakállas férfit ábrázoló reliefről készült fényképen egyértelműen Mattis-Teutsch kézírásával látható a jelzet: “München 1907”. 2 Az 1897-ben született magyar művész is gyalog érkezett Párizsba 1909 nyarán, Bécsen keresztül (ld. Tomás Straus: Kassák. Ein ungarischer Beitrag zum Konstruktivismus. Köln, 1975. 22. 3 Ez volt a MÁhoz tartozó, Kassák által 1917-ben alapított galéria első kiállítása (ld. Straus i. m. 44). 4 Szabó Júlia: Blaue Seele – Seelenblume. Zur Geschichte eines Motivs in Symbolismus und Expressionismus. Acta Historiae Artium (39) 1997. 166. 5 Ld. Karina Türr: Farbe und Naturalismus in der Skulptur des 19. und 20. Jahrhunderts.Sculpturae vitam insufflat pictura. Mainz, 1994. 13, 154. 6 Reinhold Hohl: Kubo-Expressionismus als europäischer Modestil. In: Skulptur. Die Moderne, 19. und 20. Jahrhundert. Köln 1996. 128. 7 Kép Carl László (szerk.): William Wauer. Basel 1979. 21. Figuraértelmezésében és formális stilizációjában Wauernek 1919 és 1921 között keletkezett szobrai (27., 29., 45) is mutatnak közösséget Mattis-Teutsch műveivel. 8 Lásd Dokumentumok ... lap 9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
1 Az 1907-ig tartó müncheni tartózkodás mellett szól egyrészt az, hogy Mattis-Teutsch tanára, Rümann 1906-os halála után utódjánál, Schmittnél tanult, aki 1907-től oktatott az intézményben. Egy negyedalakos szakállas férfit ábrázoló reliefről készült fényképen egyértelműen Mattis-Teutsch kézírásával látható a jelzet: “München 1907”. 2 Az 1897-ben született magyar művész is gyalog érkezett Párizsba 1909 nyarán, Bécsen keresztül (ld. Tomás Straus: Kassák. Ein ungarischer Beitrag zum Konstruktivismus. Köln, 1975. 22. 3 Ez volt a MÁhoz tartozó, Kassák által 1917-ben alapított galéria első kiállítása (ld. Straus i. m. 44). 4 Szabó Júlia: Blaue Seele – Seelenblume. Zur Geschichte eines Motivs in Symbolismus und Expressionismus. Acta Historiae Artium (39) 1997. 166. 5 Ld. Karina Türr: Farbe und Naturalismus in der Skulptur des 19. und 20. Jahrhunderts.Sculpturae vitam insufflat pictura. Mainz, 1994. 13, 154. 6 Reinhold Hohl: Kubo-Expressionismus als europäischer Modestil. In: Skulptur. Die Moderne, 19. und 20. Jahrhundert. Köln 1996. 128. 7 Kép Carl László (szerk.): William Wauer. Basel 1979. 21. Figuraértelmezésében és formális stilizációjában Wauernek 1919 és 1921 között keletkezett szobrai (27., 29., 45) is mutatnak közösséget Mattis-Teutsch műveivel. 8 Lásd Dokumentumok ... lap 9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
2 Az 1897-ben született magyar művész is gyalog érkezett Párizsba 1909 nyarán, Bécsen keresztül (ld. Tomás Straus: Kassák. Ein ungarischer Beitrag zum Konstruktivismus. Köln, 1975. 22. 3 Ez volt a MÁhoz tartozó, Kassák által 1917-ben alapított galéria első kiállítása (ld. Straus i. m. 44). 4 Szabó Júlia: Blaue Seele – Seelenblume. Zur Geschichte eines Motivs in Symbolismus und Expressionismus. Acta Historiae Artium (39) 1997. 166. 5 Ld. Karina Türr: Farbe und Naturalismus in der Skulptur des 19. und 20. Jahrhunderts.Sculpturae vitam insufflat pictura. Mainz, 1994. 13, 154. 6 Reinhold Hohl: Kubo-Expressionismus als europäischer Modestil. In: Skulptur. Die Moderne, 19. und 20. Jahrhundert. Köln 1996. 128. 7 Kép Carl László (szerk.): William Wauer. Basel 1979. 21. Figuraértelmezésében és formális stilizációjában Wauernek 1919 és 1921 között keletkezett szobrai (27., 29., 45) is mutatnak közösséget Mattis-Teutsch műveivel. 8 Lásd Dokumentumok ... lap 9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
3 Ez volt a MÁhoz tartozó, Kassák által 1917-ben alapított galéria első kiállítása (ld. Straus i. m. 44). 4 Szabó Júlia: Blaue Seele – Seelenblume. Zur Geschichte eines Motivs in Symbolismus und Expressionismus. Acta Historiae Artium (39) 1997. 166. 5 Ld. Karina Türr: Farbe und Naturalismus in der Skulptur des 19. und 20. Jahrhunderts.Sculpturae vitam insufflat pictura. Mainz, 1994. 13, 154. 6 Reinhold Hohl: Kubo-Expressionismus als europäischer Modestil. In: Skulptur. Die Moderne, 19. und 20. Jahrhundert. Köln 1996. 128. 7 Kép Carl László (szerk.): William Wauer. Basel 1979. 21. Figuraértelmezésében és formális stilizációjában Wauernek 1919 és 1921 között keletkezett szobrai (27., 29., 45) is mutatnak közösséget Mattis-Teutsch műveivel. 8 Lásd Dokumentumok ... lap 9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
4 Szabó Júlia: Blaue Seele – Seelenblume. Zur Geschichte eines Motivs in Symbolismus und Expressionismus. Acta Historiae Artium (39) 1997. 166. 5 Ld. Karina Türr: Farbe und Naturalismus in der Skulptur des 19. und 20. Jahrhunderts.Sculpturae vitam insufflat pictura. Mainz, 1994. 13, 154. 6 Reinhold Hohl: Kubo-Expressionismus als europäischer Modestil. In: Skulptur. Die Moderne, 19. und 20. Jahrhundert. Köln 1996. 128. 7 Kép Carl László (szerk.): William Wauer. Basel 1979. 21. Figuraértelmezésében és formális stilizációjában Wauernek 1919 és 1921 között keletkezett szobrai (27., 29., 45) is mutatnak közösséget Mattis-Teutsch műveivel. 8 Lásd Dokumentumok ... lap 9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
5 Ld. Karina Türr: Farbe und Naturalismus in der Skulptur des 19. und 20. Jahrhunderts.Sculpturae vitam insufflat pictura. Mainz, 1994. 13, 154. 6 Reinhold Hohl: Kubo-Expressionismus als europäischer Modestil. In: Skulptur. Die Moderne, 19. und 20. Jahrhundert. Köln 1996. 128. 7 Kép Carl László (szerk.): William Wauer. Basel 1979. 21. Figuraértelmezésében és formális stilizációjában Wauernek 1919 és 1921 között keletkezett szobrai (27., 29., 45) is mutatnak közösséget Mattis-Teutsch műveivel. 8 Lásd Dokumentumok ... lap 9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
6 Reinhold Hohl: Kubo-Expressionismus als europäischer Modestil. In: Skulptur. Die Moderne, 19. und 20. Jahrhundert. Köln 1996. 128. 7 Kép Carl László (szerk.): William Wauer. Basel 1979. 21. Figuraértelmezésében és formális stilizációjában Wauernek 1919 és 1921 között keletkezett szobrai (27., 29., 45) is mutatnak közösséget Mattis-Teutsch műveivel. 8 Lásd Dokumentumok ... lap 9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
7 Kép Carl László (szerk.): William Wauer. Basel 1979. 21. Figuraértelmezésében és formális stilizációjában Wauernek 1919 és 1921 között keletkezett szobrai (27., 29., 45) is mutatnak közösséget Mattis-Teutsch műveivel. 8 Lásd Dokumentumok ... lap 9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
8 Lásd Dokumentumok ... lap 9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
9 u. o. 10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34. 11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59. 12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
12 I. m. 60. 13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
13 i. m. 7. 14 i. m. 101.
14 i. m. 101.
| Fel |