Mattis Teutsch szobrairól
Andreas Franzke

Jegyzetek

1 Az 1907-ig tartó müncheni tartózkodás mellett szól egyrészt az, hogy Mattis-Teutsch tanára, Rümann 1906-os halála után utódjánál, Schmittnél tanult, aki 1907-től oktatott az intézményben. Egy negyedalakos szakállas férfit ábrázoló reliefről készült fényképen egyértelműen Mattis-Teutsch kézírásával látható a jelzet: “München 1907”.

2 Az 1897-ben született magyar művész is gyalog érkezett Párizsba 1909 nyarán, Bécsen keresztül (ld. Tomás Straus: Kassák. Ein ungarischer Beitrag zum Konstruktivismus. Köln, 1975. 22.

3 Ez volt a MÁhoz tartozó, Kassák által 1917-ben alapított galéria első kiállítása (ld. Straus i. m. 44).

4 Szabó Júlia: Blaue Seele – Seelenblume. Zur Geschichte eines Motivs in Symbolismus und Expressionismus. Acta Historiae Artium (39) 1997. 166.

5 Ld. Karina Türr: Farbe und Naturalismus in der Skulptur des 19. und 20. Jahrhunderts.Sculpturae vitam insufflat pictura. Mainz, 1994. 13, 154.

6 Reinhold Hohl: Kubo-Expressionismus als europäischer Modestil. In: Skulptur. Die Moderne, 19. und 20. Jahrhundert. Köln 1996. 128.

7 Kép Carl László (szerk.): William Wauer. Basel 1979. 21. Figuraértelmezésében és formális stilizációjában Wauernek 1919 és 1921 között keletkezett szobrai (27., 29., 45) is mutatnak közösséget Mattis-Teutsch műveivel.

8 Lásd Dokumentumok ... lap

9 u. o.

10 Ld. kiáll. kat.: Hans Mattis-Teutsch. Roemeense avantgarde. Museum voor Schone Kunsten Gent. Gent, 1999. 54. Kat. 34.

11 Hans Mattis-Teutsch: Kunstideologie. Stabilität und Aktivität im Kunstwerk. Mihai Nadin bevezetőjével és Elisabeth Axmann utószavával. Bukarest, 1977. 59.

12 I. m. 60.

13 i. m. 7.

14 i. m. 101.


| Fel |